Konkurrens ur ett lärarperspektiv – lärares uppfattningar om hur konkurrensen mellan skolor påverkar deras yrkesroll

Detta är en C-uppsats från

Författare: Eva Täljemark; [2011]

Nyckelord: Konkurrens; skola; lärare; marknad; skolutveckling;

Sammanfattning: Sammanfattning:Syftet med detta arbete är dels att redogöra för hur konkurrenssituationen har uppstått och hur verksamhetenpåverkas, och dels att undersöka verksamma lärares åsikter och upplevelser av konkurrenssituationen och desspåverkan på deras yrkesroll. Studien utgår från följande tre frågeställningar:1. Vad har arbetande lärare för åsikter gällande konkurrens inom skolans värld?. Hur upplever arbetande lärare att konkurrensen påverkar dem i deras verksamhet?3. Skiljer sig lärarnas syn på konkurrens mellan skolor åt beroende på i vilken utsträckning deras skola har valtatt profilera sig?Studien grundar sig på en kvalitativ studie, baserad på djupintervjuer med sex lärare på sex olika kommunalaskolor, samt på intervjuer med de sex respektive rektorerna. Studien resulterade i en stor variation åsikter ochupplevelser, såväl positiva som negativa. I slutändan visade det sig att fyra av de tillfrågade lärarna hadeövervägande positiva upplevelser av konkurrenssituationen medan övriga två ansåg att det negativa varövervägande. Lärarna upplevde att situationen var prestationshöjande, men samtidigt stressande. Studien visadeinte på något samband mellan skolans grad av profilering och lärarnas inställningar till konkurrenssituationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)