Matematik i förskolans vardag - Hur pedagoger anser att de arbetar med sortering och klassificering, samt hur de ser på sin roll i det arbetet

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Syftet med mitt examensarbete var att ta reda på hur pedagogerna som deltog i min undersökninguppfattar att de arbetar med sortering och klassificering i vardagen. Med vardagen menar jag despontana situationer som uppstår i förskolan, där ett eller flera barn börjar att sortera. Jag ville äventa reda på hur pedagogerna i undersökningen såg på sin egen roll i arbetet med matematik, mestmed fokus på sortering och klassificering. Jag valde att göra en kvalitativ undersökning och denmetod jag valde för att besvara mina frågeställningar var samtalsintervju. Jag intervjuade trepedagoger som var verksamma i förskolan. Av resultatet som framkommit genom intervjuernavisade det sig att pedagogerna ser lite olika på hur de arbetar med sortering och klassificering ivardagen. Men alla tre pedagogerna hade uppfattningar om på vilket sätt de arbetade kring detta ochom pedagogens roll i arbetet med sortering och klassificering, även om deras uppfattningar kundevara olika. Pedagogerna arbetar med sortering och klassificering i vardagen bl.a. genom attleksakerna är indelade i leklådor, att de fångar upp barn som börjar sortera t.ex. pärlor, att de tarfram material som barnen kan sortera. Pedagogerna som deltog i undersökningen ansåg attpedagogens roll i arbetet med sortering och klassificering är att ge barnen ett material som de kansortera, belysa för barnen vad det är de gör och ställa frågor till barnen. Grundläggande kunskaper imatematik ger människan förutsättningar att klara sin vardag. Med hjälp av matematiska kunskaperkan människan lösa olika problem som uppstår under en vanlig dag (Skolverket, 003). Forsbäck(006) menar att barn utvecklar sin förmåga att tänka logiskt när de sorterar och klassificerar.Genom den undersökning jag genomfört synliggörs några pedagogers uppfattningar om hur dearbetar med sortering och klassificering, samt hur de ser på sin egen roll i det arbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)