Öppnar du Pandoras ask ska du kunna hantera innehållet : En kvalitativ studie om hur socialarbetare inom socialtjänsten upplever arbetet med barn som blivit utsatta för sexuella övergrepp

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier

Författare: Marielle Johansson; Elin Karlsson; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med studien har varit att undersöka hur socialarbetare inom socialtjänsten upplever arbetet med barn som blivit utsatta för sexuella övergrepp. För att belysa detta undersökte vi socialarbetarnas metodarbete kring klientgruppen, deras kunskap kring sexuella övergrepp och hur de hanterar de egna emotionerna. För att uppnå syftet har studien genomförts genom fem semistrukturerade intervjuer med verksamma socialarbetare inom en kommun. Det insamlade materialet har bearbetats ur en hermeneutisk ansats och analyserats utifrån kvalitativ innehållsanalys. Vi har vidare använt oss av begreppen kongruens, acceptans, empati, coping samt Ingrams modell om hur man som socialarbetare kan kombinera emotioner med rationellt tänkande och beslut. Dessa begrepp har möjliggjort förklaringar till hur socialarbetare förhåller sig till arbetet med sina klienter samt hjälpt oss förstå hur socialarbetare hanterar sina emotioner som uppstår i samtal med sina klienter. Resultatet visar att socialtjänsten inte specifikt arbetar behandlande med barn som blivit utsatta för sexuella övergrepp utan att de snarare är en första hjälp för utsatta barn när hjälpen från de som innehar specialkompetensen gällande traumatiserade barn på ett eller annat sätt dröjer. Vidare visar resultatet att det inte används några specifika och tydliga riktlinjer eller handlingsplaner som påtalar vilka arbetsmetoder som ska användas i arbetet med barn som blivit utsatta för sexuella övergrepp. Studien belyser vikten av kunskap och specialkompetens gällande trauma och hur trauma kan uttryckas hos de barn som blivit utsatta för sexuella övergrepp, detta för att kunna bemöta och ge rätt hjälp. Resultatet belyser att det är i kombination med erfarenhet och löpande fortbildning som de professionella får beredskap och kunskap i att möta barn som blivit utsatta för sexuella övergrepp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)