Attityder till friluftsliv i skolan

Detta är en C-uppsats från

Författare: Jonatan Citron; [2010]

Nyckelord: Friluftsliv; Attityder; Critical incident metoden;

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att kasta ljus över de attityder till friluftsliv som finns bland lärare i idrott och hälsaoch på så sätt bättre förstå varför friluftslivet i skolan ser ut som det gör. Jag räknar med att få reda på vad manhar för ambitioner och vad man ser som problematiskt samt vad man tror att man kan göra för att friluftslivet iskolan ska bli bättre. De frågeställningar jag kommer att utgå ifrån är: 1. Vilken inställning har nyblivna idrottslärare till arbetet med friluftsliv i skolan? . Hur arbetar man med friluftsliv ute i våra skolor? 3. Anses friluftsliv i skolan vara viktigt?Jag har samlat material genom att intervjua fem informanter med en kvalitativ intervjumetod, critical incidentmetoden. Denna anses vara särskilt lämplig för att arbeta med attitydfrågor. Critical incident metoden går ut påatt informanterna får berätta om upplevelser som de funnit vara kritiska ur positiv eller negativ bemärkelse ochsedan utgå från dessa händelser för att få veta mer via följdfrågor.Informanternas berättelser tyder på att inställningen till friluftsliv är överhängande positiv. Man framhållerpositiva aspekter som uppnås genom att bedriva friluftsliv och anser utan undantag att det är ett viktigt inslag iundervisningen av idrott och hälsa. Det finns dock indikationer på att skolans traditioner står ivägen förutvecklingen av friluftslivet. De didaktiska konsekvenserna av arbetet är att friluftsliv anses vara viktigt enligt såväl lärare som gällandestyrdokument och det är således relevant och intressant att studera vilka attityder som de framtida lärarna i idrottoch hälsa kan förväntas inneha. Baserat på informanternas berättelser så är friluftsliv något som ställer krav ochdet kan till exempel vara av vikt att kunna flytta en friluftsdag med ganska kort varsel om det blir dåligt vädereller om det skulle dyka upp plötsligt gynnsamt väder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)