Revolution eller Reproduktion? När pedagogik blir identitetspolitik: En kritisk diskursanalys av interkulturella utbildningsstrategier i Guatemala

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Skolan som spelplats för kultur- och identitetspolitik står i fokus för denna uppsats. En utgångspunkt är att den politik som styr skolan även har inverkan på, och är en produkt av, de diskurser som råder i samhället när det gäller dessa frågor. Min undersökning är baserad på situationen i Guatemala. Där finns sedan 2005 en nationell politisk strategi kring detta, uttryckt i styrdokumentet "Interkulturell tvåspråkig utbildning", som har varit material för den kritiska diskursanalys jag här genomför. Uppsatsen innehåller även en jämförelse med lärares tankar kring detta på plats i Guatemala, baserat på vistelse och materialinsamling där. Mina frågeställningar lyder: -Vilka diskurser kring kultur och etnicitet ger dokumentet Educación Intercultural Bilingüe uttryck för? -Vad finns det för skillnader mellan dessa diskurser och de som praktiseras i en lokal skola i Guatemala? -Vad kan dessa diskurser ha för samhälleliga implikationer när det gäller etniska relationer i Guatemala? Min slutsats är att den uttryckta utbildningspolitiken främst bygger på modernistiska diskurser kring etnicitet och kulturell identitet. Dessa tycks till stor del understödjas även av lokala föreställningar, men lokalt finns även en tendens att analysera problem och strukturer i namn av klass, ekonomi och krass diskriminering, vilket saknas i dokumentet. Utifrån mina teoretiska utgångspunkter i postmodernism och postkolonialism så reproducerar, snarare än revolutionärt förändrar, den valda politiken etniska relationer i Guatemala och därmed också de strukturella ojämlikheter som finns socialt och ekonomiskt. Det finns dock "sprickor" i och mellan diskurser som öppnar för möjlig förhandling och förändring.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)