YES!!! I CAN! - En fallstudie om frontpersonalens uppfattning om organisatorisk socialisation i hotellbranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Abstract Titel: YES!!! I CAN! - En fallstudie om frontpersonalens uppfattning om organisatorisk socialisation i hotellbranschen Författare: Emelie Lindblad, Gabriel Mascaró Fredriksson, & Johan Wahlström Handledare: Katja Lindqvist & Ulrika Westrup Syfte: Syftet med vår uppsats är att öka kunskapen om organisatorisk socialisation i hotellbranschen och hur frontpersonalen uppfattar de förutsättningar och verktyg organisationen förser dem med för att kunna socialiseras in i servicekulturen och agera väl i servicemötet. Frågeställning: Vilka förutsättningar och socialisationsverktyg förser organisationer i hotellbranschen sina anställda med och hur stämmer dessa överens med frontpersonalens uppfattning om vad som behövs för att effektivt integreras in i servicekulturen och agera väl i sitt arbete/servicemötet? Metod: För vårt syfte fann vi det lämpligt att undersöka frontpersonalens perspektiv på organisationens servicekultur och socialisation genom kvalitativa forskningsintervjuer och kvalitativa dokumentanalyser. Slutsatser: I vår undersökning framkom att samtliga respondenter i frontpersonalen till stor del föredrog de processer och verktyg som ryms inom de institutionaliserade socialisationstaktikerna, det vill säga en formell process som sker i grupp med tydliga direktiv och regler. Vi ser att det är förhållandevis överensstämmande med vad ledningen förser de anställda med för att agera väl i servicemötet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)