Diabetes mellitus typ 2-patienters erfarenheter av hälso- och sjukvårdens undervisning kring egenvård : En kvalitativ litteraturöversikt

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/Hälsohögskolan

Sammanfattning: Bakgrund: Diabetes mellitus typ 2 (DMT2) är en av de mest förekommande icke-smittsamma sjukdomarna i världen och är en kronisk metabolisk sjukdom med förhöjda nivåer av blodsocker. Patienten har dagligen ett ansvar över beteendemässiga val som kost, fysisk aktivitet och behandlingar för att förhindra akuta och kroniska komplikationer. Sjukvårdspersonal har ett ansvar att erbjuda patientundervisning i egenvård och målet är att stödja diabetespatienters förutsättningar för en fungerande egenvård. Syfte: Syftet var att beskriva patienters erfarenheter av hälso- och sjukvårdens undervisning om egenvård vid diabetes mellitus typ 2. Metod: Litteraturöversikt uppbyggd av 14 kvalitativa artiklar. Fribergs analysstruktur som består av fem steg användes i analysprocessen. Resultat: I resultatet framkom tre huvudkategorier: Lärmiljön tillåter erfarenheter och resurser, Undervisningen gav nya kunskaper och Begränsningar för ny kunskap. Resultatet delades även upp i sex subkategorier. Diskussion: Litteraturöversikten visar att patientundervisning erfars som positivt hos patienter. Undervisning bidrog till ökad kunskap och motivation till att förändra levnadsvanor. Kunskap om komplikationer ökade medvetenheten om ansvar för sin egenvård. Att lära sig tillsammans med andra i gruppundervisning erfors som lärorikt då erfarenheter med personer i liknande situationer kunde utbytas. Erfarenheter om otillräcklig undervisning framkom också i litteraturöversikten. Slutsats: Litteraturöversikten beskriver hur patienter med DMT2 har erfarit undervisning kring egenvård från hälso- och sjukvården. Litteraturöversikten tillför ny kunskap som kan omsättas i praktiken för sjuksköterskor inför kommande undervisningstillfällen för patienter med DMT2. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)