Strategisk kompetens i provsamtal

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

Författare: Anna Stenkula; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att analysera interaktionsmönster i parsamtal under prov på Sfi kurs C. Mer specifikt har användandet av kommunikativa strategier studerats under hela samtalen samt även i stunder då interaktionen riskerar att fallera. Studien har genomförts med hjälp av ljudinspelningar av testsamtal och Conversation Analysis som analysmetod. Resultatet visar på att testdeltagarna överväldigande använder sig av strategier som ger talaren mer betänketid under pågående yttrande. Dessa strategier inkluderar tvekljud och repetitioner, samt responser, det senare bestående till största delen av stöttningssignaler till talaren, även kallat uppbackningar. I situationer där interaktionen riskerade att fallera valde deltagarna att, på liknande sätt, använda sig av respons och uppbackningar. Vidare visar resultaten att testdeltagarna föredrog att inte byta eller förkorta samtalsämnet eller påpeka missar i kommunikationen om hen exempelvis inte förstod vad samtalspartnern sade. Resultatet öppnar upp för diskussion om hur kommunikativa strategier används, såväl inom som utom skolkontexten och även hur pedagoger och andraspråksinlärare kan samtala om hur man kan använda sig av nämnda strategier i interaktionen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)