Över en skärm : En experimentell studie om tekniska störningar och bedömningar

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

Sammanfattning: Program för video-medierad kommunikation (VMK) såsom Zoom används ofta för digitala möten och anställningsintervjuer. Tekniska störningar i ljud och bild är vanligt förekommande vid VMK, men effekten av tekniska störningar vid bedömningar av individer är i stort sett okänd. Syftet med föreliggande studie var att undersöka detta kunskapsgap, utifrån frågeställningen: Är tekniska störningar under VMK relaterat till mindre positiva omdömen om individer? En hypotes ställdes upp: (H1) Individer som bedöms via VMK kommer bedömas mindre positivt när tekniska störningar förekommer i ljud och bild, jämfört med när tekniska störningar inte förekommer. En webbaserad experimentell metodansats brukades, där högskolestuderande (N = 60) fick se en två minuter lång film av en fiktiv jobbkandidat, och sedan bedöma dennes kompetens, intelligens, anställningsbarhet, etcetera. Två filmer fördelades slumpmässigt till respondenterna, varav en redigerats för att ge utseendet avtekniska störningar i ljud och bild. Kontrollgruppen (n = 33) fick se den icke-manipulerade filmversionen, och experimentgruppen (n = 27) den manipulerade versionen. Data analyserades med oberoende t-test och ANCOVA. Egenkonstruerade frågor inspirerade av Baker m.fl. (2020) och Schroeder och Epley (2015) brukades för att mäta bedömningar och Mini-IPIP6 för att kunna kontrollera för personlighet. Resultaten visade att kandidaten bedömdes mindre positivt (d = 0.46, p = .10) när tekniska störningar förekom, jämfört med när de inte gjorde det, vilket ligger i linje med H1. När övriga variabler kontrollerats för framträdde att merparten av förklarad varians i bedömningar förklarades av kön, välvillighet och självrapporterad uppmärksamhet. Praktiska implikationer för rekryteringar diskuteras. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)