Att träna muntlig språkförmåga - SFI-lärares arbetssätt, tankar och medvetenhet

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Sofia Hildeberg; [2009]

Nyckelord: SFI; muntlig språkförmåga; kollaborativ; smågrupps;

Sammanfattning: I denna uppsats behandlar jag hur, samt hur medvetet, sfi-lärare (lärare i svenska för invandrare)arbetar för att utveckla och träna elevernas muntliga språkförmåga. Ytterligare frågor är på vilka sättlärarnas val av arbetssätt skiljer sig åt och vad dessa skillnader innebär för eleverna och derasutveckling av de muntliga färdigheterna. För att undersöka detta har jag intervjuat fem sfi-lärare påolika orter samt observerat varje lärare under några lektioner vid ett par tillfällen. Mitt material bestårav de bandade intervjuerna samt observationsanteckningar. Enligt Lindberg (2005) finns det en storskillnad mellan elevernas möjlighet att komma till tals och utveckla sin muntliga språkförmåga ilärarstyrda aktiviteter och smågruppsaktiviteter, där den senare typen av aktivitet förstås ger elevernaett större talutrymme. Resultatet visar att mina respondenter tycker att det är svårt att få elever på B-nivå att arbeta i par och smågrupper, men att alla utom en ändå försöker sig på detta arbetssätt ochdär speciellt en av lärarna gör det med gott resultat. Denna lärare har arbetat in några metoder(dictogloss ­ rekonstruktion av en kort text, enklare PBL - problembaserat lärande och dialogarbete)som hon kontinuerligt använder i undervisningen. Alla mina respondenter använder sig både avtestfrågor och autentiska informationsfrågor i sin undervisning. Elevers svar på informationsfrågorgenererar mer än dubbelt så långa svar som testfrågor och är mer syntaktiskt komplexa (Brock,1986). I min undersökning förmedlar tre av lärarna en hög eller god medvetenhet om hur de skaarbeta för att utveckla elevernas muntliga språkförmåga. En lärare förmedlar medvetenhet men inte isamma höga grad, och en lärare förmedlar en viss medvetenhet men tycks sakna variation i sinmuntliga språkundervisning. Lindberg (2005) menar att det finns stora skillnader på muntligaaktiviteter i klassrummet och att det därför är viktigt att inte skapa en alltför begränsad språkträning.Det känns viktigt att dra lärdom av verksamma lärares lyckade och mindre lyckade erfarenheter ocharbetssätt för att utveckla elevernas muntliga språkförmåga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)