"Det handlar om kontexten vi är i" : En kvalitativ studie om akademitränares uppfattingar kring sitt ledarskap i två fotbollsföreningar på elitnivå

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

Sammanfattning: Studien syftar till att en utökad förståelse för hur akademitränare i två elitsfotbollsföreningar ser kring sitt ledarskap och vilka kompetenser som de själva anser präglar deras ledarskap. Vidare ger studien en inblick i hur tränarna uppfattar att de tillämpar dessa kunskaper i praktiken. Empirin tolkas utifrån Côté och Gilberts (2009) tre kunskapsformer professionell, inter- och intrapersonell kunskap som alla är viktiga att kunna besitta för att bli en duktig och effektiv tränare. Resultat- och analysdelarna påvisar att tränarna själva antyder att ledarskapet måste anpassas efter den kontext och omgivning som du verkar inom, men även att de försöker att ha en helhetssyn på sina spelare. Tränarna uppfattar att det är viktigt för spelarnas utveckling att de ska finnas till i en trivsam och trygg miljö. Avslutningvis går det att se en övervägande stor professionell och interpersonell kunskap hos akademitränarna, där den intrapersonella kunskapen hamnar i skymundan under den dagliga verksamheten. Dessa slutsatser genererar i en större förståelse för tränarnas ledarskap och vilka komplexa kompenenter som det behövs en förståelse för i förhoppningen om att utveckla nya svenska elitspelare i fotboll. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)