Den idémässiga styrningen av skolan – En studie av Lgy 70 och Lpf 94 med utgångspunkt i kommunitarism och liberalism

Detta är en C-uppsats från

Författare: [2010]

Nyckelord: Kommunitarism; liberalism; Lgy 70; Lpf 94; läropla;

Sammanfattning: Sammanfattning:Syftet med den här uppsatsen är att med utgångspunkt i de politiska filosofierna liberalism och kommunitarism,undersöka den idémässiga styrningen av gymnasieskolan. Det material som denna undersökning fokuserar på ärgymnasieskolans nuvarande läroplan och dess föregångare, Lpf 94 och Lgy 70. Anledningen till att vi valt attarbeta med just dessa styrdokument är att de i hög utsträckning är ideologiska dokument som visar vad samhälletvill att skolan ska förmedla.För att uppnå syftet med denna uppsats har vi formulerat följande frågeställningar.Är det idémässiga innehållet i de aktuella läroplanerna främst präglat av liberala eller kommunitära tankegångar? Hur gestaltas dessa idéer i så fall i texten?Har läroplanernas tankeinnehåll förändrats över tid, eller är det samma diskurs som är rådande? Hur ser den eventuella förändringen ut?Den metod vi valt att använda oss av i vår uppsats är idéanalys. Analysen har skett med hjälp av idealtyper, somvi formulerat utifrån en teoretisk framställning av kommunitarism och liberalism. Vi har i analysen arbetatutifrån de ovan nämnda frågeställningarna. De två första delarna av resultatredovisningen är främst knutna tillden första frågan, den sista delen relaterar till den senare frågan.Det vi framförallt ser i analysen är att det går att spåra olika liberala och kommunitära drag i både Lgy 70 ochLpf 94. Läroplanerna är inte entydigt liberala eller kommunitära utan innehåller i olika hög grad tankegångarsom kan knytas till dels kommunitarism och dels liberalism. En av de viktigaste slutsatserna vi dragit utifrån våranalys är att det har skett en förändring mellan Lgy 70 och Lpf 94 med avseende på innehållets koppling tillkommunitarism och liberalism. Det är dock ingen genomgripande eller radikal förändring vi har spårat, utan

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)