Att valla katter? : En studie av ledarskap i forskningsprojekt

Detta är en Magister-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

Sammanfattning: I takt med den ökande projektifieringen av forskningsarbetet möter forskarna nya krav till ledarskapskompetens. Trots detta har forskningsprojekt länge förbisetts som en arena för forskning på projekt. Också inom studier av ledarskap i forskningsinstitutioner har man ofta valt att fokusera på ledarskap på högre nivåer. Detta trots att en väsentlig del av det forskningsnära ledarskapet i akademiska institutioner utövas i forskningsprojekten. Genom att belysa hur ledare av forskningsprojekt i akademiska miljöer uppfattar sin roll som ledareönskar det här arbetet att bidra till en hittills lite empiriskt undersökt del av projektverksamheten. Det här görs genom en studie av norska center för framstående forskning. Tio ledare av norska center för framstående forskning semistrukturerade intervjuades för studien. Intervjuerna har analyserats tematiskt med fokus på att belysa projektledarnas uppfattning av sin roll.  Resultaten från studien visar på en dualitet mellan hur forskarna uppfattar sin roll som forskare och som ledare. Forskningsprojektets kontext är viktig för hur projektledarna upplever sin roll. Ledarna beskriver en formell och en informell ledarroll, som är delvis överlappande. I dessa ingår att hitta en balans mellan autonomi och kontroll, som samtidigt möter de krav som finansiären har och bidrar till att projektet uppnår de mål som man har satt i projektplanen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)