Vilken respekt inger jag i mjukisbyxor? : En kvalitativ undersökning om fritidshemmet, kläder & yrkesidentitet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Södertörns högskola/Lärarutbildningen

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka fritidspersonals attityd till sin yrkesidentitet genom att ta reda på deras tankar, erfarenheter och upplevelser av kläder i skolvärlden. Fritidspersonal är en yrkesgrupp som balanserar mellan skolans målstyrda kunskapsinriktade pedagogiska uppdrag och fritidshemmet som traditionellt sett varit en socialpedagogisk omsorgsbetonad verksamhet. Genom sju djupintervjuer med personal verksamma inom fritidshem i Stockholmsområdet har vi undersökt hur de i sitt arbete förhåller sig till fritidshemmets relativt nya uppdrag. Sedan har materialet analyserats utifrån Anthony Giddens teori om strukturering, identiteter och positionering. Studien pekar på hur fritidspersonalens identitet ständigt omförhandlas i ett dagligt socialt samspel där även kläder har betydelse för vad som kommuniceras och hur läraridentiteter konstrueras. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)