Vävningens roll i grundskolans textilundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Bakgrunden till denna studie grundar sig främst i att jag fått höra nästan under hela min textillärarautbildning att vävningen försvinner mer och mer ur grundskolans textilundervisning. Trots detta har alla skolor jag gjort min praktik på haft vävning i den textila undervisningen och flertal av de skolor som jag vikarierat på innan jag påbörjade min utbildning har även dem haft vävning. Så hur ser det egentligen ut? Vad är det styr eller påverkar att vävningen finns eller inte finns med i textilundervisning? Syftet med denna studie är att undersöka textillärares syn på vävning i den textila undervisningen i grundskolan och vad som påverkar att vävningen finns eller väljs bort ur den textila undervisningen. Intervjuer med åtta olika textillärare genomfördes och analyserades. För att skapa en förståelse för vad som kan påverka lärares val av undervisningsinnehåll har jag tagit hjälp av ramfaktorteorin och Pierre Bourdieus teori om habitus. Resultatet av studien visar på att de faktorer som har störst påverkan till att vävningen finns eller inte finns i den textila undervisningen är lärarens eget intresse. Även tiden är en faktor av betydelse då de flesta av respondenterna upplever att vävning är ett tidskrävande moment. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)