Det (o)synliga lärandet : Upplevelser om arbetet med kompetensutveckling och lärande i arbetslivet

Detta är en Kandidat-uppsats från Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för industriell ekonomi

Sammanfattning: Studien behandlar kompetensutveckling och lärande i arbetslivet genom upplevelser från individer som arbetar med detta. Intresset för kompetens och lärande ökar samtidigt som forskning kring planerat lärande har minskat. Forskning belyser planering som en avgörande faktor men uppföljning nämns mindre. Studiens syfte är att undersöka hur personer som arbetar med kompetensutveckling beskriver sina upplevelser kring kompetensutveckling och lärande i arbetslivet. Studien innehar en hermeneutisk ansats. Fyra kvalitativa intervjuer har genomförts. Data har analyserats utifrån de delar som varje intervju utgör i förhållande till teoretiska utgångspunkter. Resultatet visar problematik med uppföljning av ett lärande efter en kompetensutvecklande insats. Deltagarna upplever avsaknad av metoder för att kunna visa hur lärandeprocesser uppstår. De kan inte säkert fastställa att individerna lär sig av kompetensutveckling. Det finns således brister gällande att se att ett lärande har skett. Följaktligen finns problematik i att motivera kompetensutvecklande insatser och svårigheter i att öka kompetensutvecklingens roll i arbetslivet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)