Det lilla barnets samspel i den fria leken : Små barns tillvägagångssätt vid kommunikation.
Sammanfattning: Leken är en betydelsefull faktor för små barns lärande och utveckling. Med små barn menarvi ett- till treåringar som befinner sig på småbarnsavdelningar. Vårt syfte med den härstudien är att undersöka, beskriva och förstå små barns samspel och kommunikation i denfria leken i förskolan. Det som vi vill synliggöra och visa med studien är hur de små barnenkan inleda leken, hur de upprätthåller den samt hur leken avslutas. Vi har med hjälp avvideoobservationer observerat barnen i situationer i lek då de små barnen samspelar ochanvänder sig av någon form av kommunikation. I vårt resultat synliggörs det att de småbarnen ger uttryck för en medvetenhet till samspel, samvaro och samhörighet i deras lek.Denna medvetenhet visar sig genom barnens kontaktsökande men också den verbala ochicke-verbala kommunikationen, nämligen via kroppsspråket och ord. Våra rubriker ochkategorier fick vi fram då vi analyserade det insamlade datamaterialet. Vi såg där det somövervägande indikerades på små barns samspel.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)