Hur några hem- och konsumentkunskapslärare arbetar för "hållbar utveckling" i sin undervisning

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: SammanfattningSyfteVårt syfte var att ta reda på hur lärare i hem- och konsumentkunskap arbetar för 'hållbar utveckling'.·Hur arbetar lärarna för att uppnå de mål i kursplanen som gäller 'hållbar utveckling'?·Hur arbetar lärarna med läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshem- met (Lpo 94) för `hållbar utveckling'?·På vilket sätt engageras eleverna i undervisningen när det gäller `hållbar utveckling'?HuvudfrågaVi upplever att undervisning för `hållbar utveckling' kan vara problematisk, då definitionen av begreppet är vagt.Detta menar vi är synd eftersom vi båda anser det är viktigt att arbeta för en `hållbar utveckling'. Därför vill vi tareda på hur HK-lärare arbetar för `hållbar utveckling' i sin undervisning. Vi upplever dessutom, efter att ha lästtidigare forskning kring 'hållbar utveckling' i undervisningen, att styrdokumenten inte finns med. Styrdokumen-ten är för oss viktiga dokument och som vi i vår blivande lärarprofession har en skyldighet att följa.MetodVi har gjort intervjuer med sju hem- och konsumentkunskapslärare som är verksamma på grundskolans senaredel i en stad i Västsverige. Respondenternas svar har vi sedan kodat, tolkat och kategoriserat.MaterialLäroplanen för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94) och kursplanen förHem- och konsumentkunskap. Inger Björneloos (007) avhandling Innebörder av hållbar utveckling och Skol-verkets (00b) kartläggning på miljöundervisningen i svensk skola.Resultat`Hållbar utveckling' är ett begrepp som är öppet för tolkningar. Detta visade sig tydligt när våra respondentertalar om hur de arbetar för 'hållbar utveckling' i sin undervisning. Denna öppenhet som både vår litteratur ochvårt resultat visar är att det bara är lärarens fantasi som kan sätta stopp för hur de kan undervisa för `hållbar ut-veckling'.Betydelse för läraryrketVi hoppas att HK-lärare som läser detta arbete också ska finna inspiration i att det inte är helt omöjligt att haundervisning för att uppnå 'hållbar utveckling' i världen. Det är genom medvetna handlingar som det kan skeförändring och med detta redskap tillsammans med kritiskt tänk, kan vi alla ge den kommande generationen enchans.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)