Att använda film i teknikundervisningen på högstadiet

Detta är en Master-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Författare: Talal Alkabra; Skena Abbas; [2023]

Nyckelord: Film; digitala verktyg; teknikämne; högstadiet;

Sammanfattning: Denna uppsats är ett examensarbete som inriktar sig på att undersöka hurlärare ser på film som metod under teknikundervisningen för högstadienivå,och hur lärarna använder film som en del av deras undervisning ocharbetsmetod.Teknikämnet är ett både brett och numera obligatoriskt skolämne som harförändrats över tid, tekniklärare behöver lång tid för att planera sinalektioner inom alla områden som undervisas i inom ämnet. Det är dessutomibland svårt för lärarna att beskriva och förklara olika fenomen och attorganisera alla material som behövs för att utföra olika experiment inom allaområden. Alltså kan det behövas didaktisk forskning som ger vägledning ihur skolan ska hantera undervisningsmetoder och tekniska hjälpmedel.I våra studie prioriterade vi högstadiet och framför allt teknikämnet. För attsamla in empiri till denna studie har vi valt att använda oss av en kvalitativmetod genom att intervjua verksamma tekniklärare på högstadieskolor, ochför att strukturera och systematisera resultat har vi analyserat intervjuarnassvar genom en tematisk analys. Åtta lärare intervjuades utifrån treolika teman: didaktiska utmaningar i teknikämnet, filmvisning påverkarlärarnas planering samt relationen mellan teknikämnet och filmvisning.Vi har valt att formulera vårt syfte i två frågor: Hur upplever tekniklärare attfilm påverkar undervisningen och vilka fördelar respektive nackdelar serlärare med att använda film under deras undervisning? Hur planerartekniklärare användningen av filmer i sin undervisning?Samtliga lärare är överens om att filmer kan användas på tekniklektioner föratt underlätta både lärarens undervisning och elevernas lärande ochförståelse. Lärarna har olika syn på vilka fördelar, eventuella nackdelar filmmetoden har, och hur de går till väga vid planering för att använda bästalämpliga filmer i sin teknikundervisning. Några av de intervjuade lärarehåller med Gardners teori om de nio intelligenserna, de tycker att hureleverna presterar är kopplat till de olika stimulerade sinnen (Gardner,2001).De resultat som framgick ställdes sedan mot tidigare forskning för att seskillnader, likheter och gemensamma nämnare. Det visar sig att svaren fråntidigare forskning till stor del stämmer överens med svaren som vi fickfrån de lärarna hade intervjuat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)