Flerspråkighet i skolan : Villkor och utrymme för deltagande i undervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna litteraturstudie är att sammanställa vad senare års forskning pekar på som viktiga faktorer och villkor för att stödja flerspråkiga elevers språk-, litteracitet- och kunskapsutveckling under de tidiga skolåren. Frågeställningarna som styrt studien är följande: • Vilka faktorer på organisatorisk nivå pekar aktuell forskning på som viktiga för flerspråkiga elevers skolframgång? • Vilka slutsatser kan dras utifrån forskningen kring hur lärare kan skapa utrymme i undervisningen för flerspråkiga elevers lärande och utveckling? Metoden är en integrativ analys av det insamlade vetenskapliga materialet. Det analyserade materialet består sammanlagt av 12 nationella och internationella artiklar, kapitel från antologier samt doktorsavhandlingar. På organisatorisk nivå lyfts faktorer som tillgången till och organiseringen av modersmålsundervisning, samarbete mellan olika aktörer inom skolan och i anslutning till elevens skolgång, samt hur ämnena svenska och svenska som andraspråk implementeras och relateras till varandra i praktiken utifrån de styrdokument som finns. De slutsatser som föreslås gällande undervisning är att ett gott klassrumsklimat och goda relationer mellan lärare och elev är viktiga faktorer. Vidare är en litteracitetpraktik som ger eleverna tillgång till olika sorters texter och möjlighet att diskutera dessa utifrån sina förutsättningar samt inkluderar multimodala arbetsformer av stor betydelse. Litteracitetpraktiken bör även öppna upp för elevernas olika språk. Lärarnas kompetens, höga förväntningar och kunskaper om språkutveckling är ytterligare faktorer som direkt påverkar det utrymme som undervisningen ger för elevers utveckling och möjligheter till lärande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)