Synen på kommunikation. En kvalitativ innehållsanalys av femton kommunikationspolycier i offentlig förvaltning.

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

Sammanfattning: I en tid när kommunikationens betydelse växer blir det också viktigare vilken syn på kommunikation organisationer har, eftersom det påverkar hur man tänker och agerar i olika situationer. Det har blivit allt vanligare att myndigheter och organisationer i offentlig förvaltning har någon form av skriven policy för sitt kommunikationsarbete. Men trots att alltmer praktiskt kommunikationsarbete i offentliga verksamheter utgår från kommunikationspolicyer verkar det inte finnas så mycket forskning gjord runt själva dokumenten. Den här studien är en kvalitativ innehållsanalys av femton aktuella kommunikationspolicyer från offentliga verksamheter på fem olika förvaltningsnivåer i Sverige. Syftet med studien är att beskriva vilken syn på kommunikation som kan utläsas av policydokumenten. Studien bidrar till att öka kunskapen om synen på kommunikation i kommunikationspolicyer i ett tvärsnitt av offentlig verksamhet i Sverige. Analysen visar att transmissionssynen på kommunikation dominerar i de femton kommunikationspolicyer som ingår i studien. Det bekräftar den bild som många kommunikationsforskare har, att transmissionssynen fortfarande dominerar i arbetslivet. Analysen visar också att det är i internkommunikationen som transmissionssynen är starkast. I den externa kommunikationen samsas transmissionssynen och den menings- skapande synen på kommunikation. Dessutom visar analysen att den externa kommunikationen anses utgå ifrån den interna kommunikationen, och att det därför uppstår en krock eller inkonsekvens när det samtidigt finns olika synsätt på kommunikation internt och externt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)