Hållbart livslångt lärande i diskretionärt arbetsliv - en studie av yrkesverksammas reella villkor för lärande i kunskapsintensiva storföretag
Sammanfattning: Hög efterfrågan på kompetensutveckling speglar behovet av kunskap och livslångt lärande i företag idag. Lärosätena har en central roll i samhället som utbildare, kan de stödja yrkesverksammas livslånga lärande i diskretionärt arbete på ett hållbart sätt? Studiens syfte är att bidra med kunskap om de reella villkoren för att ägna sig åt livslångt lärande. Studiens resultat avser bidra gällande överväganden kring utformning av uppdragsutbildningen genom matchning av reella villkor. Det empiriska materialet, ljudinspelningar och dokument har samlats in genom intervjuer, fältsamtal, besök på informanternas arbetsplatser genom go-alongs. Datan har analyserats med hjälp av Saldañas (2016) cykelkodningsmetoder. Resultat, livslångt lärande individuellt och situationellt bunden social praxis och process, central för hantering av arbetskraven. Ledningens mentala modeller och företagskulturen är kritiska faktorer för möjligheterna till livslångt lärande i arbetet. Livslångt lärande integrerad i företagsrationaliteten ger resurser och acceptans för lärande under arbetstid, medan separerat lärande förväntas ske utanför arbetstid, vilket rubbar projektledarnas worklife balance. Konklusion, anställdas livslångt lärande och dess villkor varierar. Livslångt lärande bör hanteras av arbetsgivare som en integrerad del av diskretionärt arbete för att stödja anställda i kunskapsutvecklingen. Företagen behöver identifiera och kritiskt granska egna inflytelserika mentala modeller för livslångt lärande. Uppdragsutbildning kan på hållbart sätt stödja yrkesverksammas livslånga lärande genom att utgå från dels arbetsmiljölagstiftning dels arbetslivspedagogik förankrad i fronetisk kunskap.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)