Djävulens advokat : En studie om nedläggning av projekt

Detta är en Magister-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan

Sammanfattning: Inom ämnet projektledning finns det ett generöst utbud av forskning och teorier om den samma. Däremot finns det ett tomrum i forskningen vad gäller ett projekts nedläggning. Det kan ses som ett relativt negativt förhållningssätt till projekt och projektledning, att forska om huruvida fler projekt egentligen borde läggas ned. Däremot är det ett faktum att en del slutförda projekt genom historien visade sig inte vara speciellt lyckade i slutändan vilket också har väckt frågan hur ingen kunde förutse detta och stoppade det. Denna studie är en kvalitativ, deduktiv studie där den teoretiska referensramen är uppbyggd på befintliga teorier om främst nedläggning av projekt. Studien är utförd på projektledare med många års erfarenhet inom projektledningsbranschen som har återgivit sina upplevelser kring nedläggning av projekt. Resultatet visade sig att det inte läggs ned speciellt många projekt ute i organisationerna men att det för all del hade varit fördelaktigt om så hade gjorts. Förutsättningarna för att lägga ned projekt är ytterst svåra då olika faktorer som både är mänskliga och instrumentella driver åt att alltid färdigställa ett projekt, snarare än att lägga ned det. De faktorer som påverkar en nedläggnings förutsättningar är att projektet hoppar över de inledande faserna, inte har koll på projektets olika roller och att transparensen mellan projekt och beställare inte är transparent i alla lägen. Vidare spelar prestige och arbetskultur in vilket också försvårar nedläggning, precis som det faktum att optimism kring sitt egna projekt och ett utestängande av skepsis också försvårar nedläggning. Projektorganisationer tenderar även att göra slarviga avslut av projekt, särskilt i de projekt som anses misslyckade, vilket inte tillför lärande som skulle ha underlättat nedläggning i kommande projekt. Hela processen i den typiska projektmiljön som projekt drivs i är beskaffat så att det ska underlätta för att öka resurstillgångar till projekt snarare än strypa de samma, när det finns en överhängande risk att projektet inte kommer att bli lyckat. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)