’’Kvinnor i religionsböcker’’ : En studie om kvinnors utrymme i religionsböcker inom högstadiet
Sammanfattning:
Detta examensarbete undersöker kvinnors närvaro i både text och bilder i kursböckerna
i religion i grundskolans senare år (årskurs 7-9) för Sverige. Det undersöks och
analyseras i minst tre läroböcker som används i grundskolan i Sverige. Kursplanen
gällande religionskunskap i grundskolan ska studeras och den ska jämföras med
böckernas innehåll.
Genussystemet av Yvonne Hirdman och diskursanalys av Göran Bergström, Kristina
Boréus och Michel Foucault står i centrum för mina teorier. Hirdman analyserar
maktprocesser, det vill säga dikotomi där det manliga inte blandas med det kvinnliga och
hierarkin som visar vad normen är. Bergström och Boréus säger att det finns ett
regelsystem som visar människor vilket sätt de ska prata och agera på. Det betyder att
könen ingår i detta regelsystem och gör att mannen agerar på ett sätt, medan kvinnan
förväntas agera på ett annat sätt. Foucault säger i sin teori att religionen bestämmer över
vilket kön som har makten och att religion alltid har bestämt det. Ett kvantitativt och
kvalitativt angreppssätt ska användas som metod och dessutom textanalys. Den
kvantitativa metoden ska kombineras med en bildanalys eftersom bilderna står i centrum
av varje bok som skall analyseras.
Böckerna innehåller flera bilder av män och texterna gäller män. Kvinnorna är nästan
osynliga. Resultatet stämmer med teorierna som presenterar männen som överordnade
och i störst fokus.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)
