Bålträning : forskningsläge och vardag

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Författare: Johan Mårdberg; Andreas Genberg; [2011]

Nyckelord: Träning; bål;

Sammanfattning: Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka hur tränare och sjukgymnaster/naprapater i Stockholmsregionen arbetar med specifik bålträning. Ett sekundärt syfte var att se på historiska förändringar av träningsmetoder. Hur arbetar tränare med specifik bålträning? Hur arbetar sjukgymnaster/naprapater med specifik bålträning? Hur motiverar de sitt val av träningsmetod? Vad säger forskningen om vilka fördelar/nackdelar olika metoder av bålträning har?   Metod Vi har i vår studie använt oss av intervjuer. En kvalitativ metod för att få en djupgående inblick i hur personliga tränare och sjukgymnaster/naprapater arbetar med bålträning. Vi har intervjuat sex personer, tre från vardera yrkeskategorin. Intervjumallen utformades utifrån vårt syfte och frågeställningar.   Resultat Alla intervjupersoner arbetar mot klientens mål efter dennes individuella styrkor och svagheter. Arbetssättet är genomgående, att man efter analys av klienten, arbetar enligt progressionsprincipen, individualiseringsprincipen och variationsprincipen. Det finns inget generellt motstånd mot en speciell övning, men flera av våra intervjupersoner har någon övning de undviker, på grund av olika anledningar.   Slutsats Vi har noterat att studierna kring bålträning är väldigt tvetydiga och det är därför svårt att skapa sig någon entydig uppfattning om vad som är ”rätt” eller ”fel”. Däremot förordar flera studier att man skall träna bålens alla delar för bästa effekt och att man ska anpassa sitt övningsval efter syftet med träningen. Vi har fått en bra bild av hur personliga tränare och naprapater/sjukgymnaster arbetar när det gäller bålträning. Kontentan av det hela är att man skall ha ett mål och syfte med varje övning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)