Marknadsintroduktion i privat vs offentlig sektor
Sammanfattning: Syftet med detta examensarbete var att marknadsundersöka och identifiera nya kundmarknader samt konkurrenter inom den privata sektorn för företaget Green Landscaping AB i Stockholm. Genom intervju av företagets befintliga kunder tillsammans med teorin, kunde företagets olika marknadssegment och dess konkurrenter identifieras och jämföras. Utifrån analysen identifierades segment A, som det mest attraktiva segmentet för att företaget skulle positionera sig inom. Segment A utgör större delar av marknader vilket bidrar till att företaget får möjligheter till flera nya potentiella marknader som består av kunder där företaget har lätt att övertyga i val av leverantör. Företag C valdes som den primära konkurrenten bland de identifierade konkurrenterna eftersom företaget får utvecklingsmöjligheter för att förbättras och avancera sig inom olika områden genom konkurrens med ett stort företag. En konkurrens mellan stora företagen påverkar även de mindre företagen indirekt t ex vid en pristjustering då följer små företagen utveckling, eftersom det är de stora företagen som är marknadsledande.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)