Den tidiga skriftspråksutvecklingen : Om läsning och skrivning.

Detta är en Kandidat-uppsats från Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

Författare: Sara Kihlström; Elin Forsberg; [2006]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Läsutveckling har länge varit ett debatterat ämne och de senaste decennierna har även skrivutveckling fokuserats bland forskare. I dagens samhälle krävs en god skriftspråklig förmåga och detta ställer krav på skolan som utbildare av samhällsmedborgare. Pedagogerna på skolorna är de som svarar för att eleverna utvecklar den kunskap som är nödvändig för att kunna leva som självständiga individer. En hos individen god skriftspråksutveckling är själva grunden för allt lärande och bör därför så tidigt som möjligt stimuleras. Inom skolans verksamhet bör pedagogerna genom aktiva val verka för att detta genomförs samt att varje elev får den stimulans som den behöver för att komma vidare i sin skriftspråkliga utveckling. Den undersökning vi har genomfört berör några verksamma pedagogers uppfattningar av denna skriftspråkliga utveckling, hur den ter sig för elever under de tidiga skolåren. Det vi har varit intresserade av att undersöka är hur pedagogerna uppfattar läsning och skrivning. Vi har genom intrevjuer med några verksamma pedagoger tagit del av deras uppfattningar av förhållandet mellan läsning och skrivning, om läsning och skrivning bör utvecklas separat eller i samspel, som en integrerad helhet. Det vi har kommit fram till är att läsning och skrivning inte kan separeras som två helt självständiga funktioner utan ständigt verkar i relation till varandra. De verksamma pedagoger som vi har intervjuat har uttryckt denna helhetssyn på skriftspråksutveckling, vissa med betoning på viktiga aspekter såsom elevens behov, stimulans av elevens lust och förmåga samt vikten av att skapa ett syfte med verksamheten, andra med lite mer betoning på antingen läsning eller skrivning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)