Konstruktionen av femininitet i Aladdin : Förändring i konstruktionen av femininitet mellan Aladdinfilmerna producerade år 1992 och 2019

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Sociologi

Sammanfattning: Denna studies syfte är att undersöka hur konstruktionen av femininitet förändras i Disneys filmatiseringar av Aladdin producerade år 1992 och 2019. Utifrån detta syfte har frågeställningen formulerats till att identifiera likheter och skillnader mellan dessa två filmatiseringar gällande hur femininitet framställs hos den kvinnliga huvudkaraktären. Detta görs med ett intersektionellt perspektiv där Hirdman (1988) och Said (1978) används som teoretiska perspektiv. Undersökningen görs genom innehållsanalys och semiotisk analys som metod. Det huvudsakliga resultatet visar på både likheter och skillnader, där den betydande skillnaden är att den kvinnliga huvudkaraktären får en ökad jämställdhet. Likheter mellan filmerna är tydliga då kvinnan framställs utifrån det klassiska kvinnliga kroppsidealet. Slutsatsen blir att en förändring går att identifiera inom området genus då den kvinnliga huvudkaraktären tillskrivs nya egenskaper, som tidigare tillhört mannen. Trots detta, är beroendet av en man fortfarande tydligt. I versionen från 2019 finns fortfarande en tydlig separation mellan öst och väst, där öst framställs som avvikande och annorlunda i jämförelse med väst.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)