moBil Elbilspool - Implementation av driftoptimering genom dynamisk prissättning i en mjukvaruprototyp för friflytande elbilspooler

Detta är en Kandidat-uppsats från Chalmers tekniska högskola/Institutionen för data- och informationsteknik (Chalmers)

Sammanfattning: Friytande bilpooler tillåter envägsresor med start och slut vid vilken parkeringsplatssom helst inom ett avgränsat driftområde, vanligen en stadskärna. Till skillnadfrån traditionella bilpooler, vari bilar alltid ska återlämnas där de hämtats, finns riskatt fordon blir olämpligt fördelade. Driftoptimering genom dynamisk prissättning utvecklades i detta arbete med målet att möjliggöra ett kostnadsffektivt sätt att säkerställa tillgänglighet av fordon, och därmed lönsamhet, i friytande bilpooler.

Två modeller för dynamisk prissättning utvecklades, samt implementerades i en prototyp av en IT-lösning för friytande elbilspooler. Grunden till den första modellenutgjordes av en verifierad modell för kostnadsminimering av stationsbaserade bilpooler med envägsresor. Modellen är baserad på MILP och hämtades ur Alvina Keksavhandling Decision support tools for carsharing systems with exible return time and stations (2006). Svårigheter i integrationen av dynamisk prissättning föranleddeutvecklingen av en ny modell, baserad på koncept från Reinventing the Automobile av William Mitchell et al. (2010).

Resultatet visualiserades i en Android-applikation amnad att köras på en bilmonterad surfplatta. Ytterligare utvecklad mjukvara innefattar en mobilapplikation förAndroid riktad mot bilpoolens anvandare, samt essentiella applikationer på serversidan, huvudsakligen skrivna i Java.

Erfarenheterna från detta arbete bereder väg för utvecklingen av fullskaliga implementationerav modeller för dynamisk prissättning. För att kunna påvisa faktisk kostnadsminimerande effekt av dylika modeller krävs dock både fältexperiment ochbeteendeanalys av användare. Modellerna som utvecklades är tillräckligt välbeskrivnafor att efterföljande arbeten utifrån denna rapport ska kunna implementera dem för vidare analys och testning

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)