Dans i skolan : Hur dans i skolan kan berika elever, med fokus på år 1-6

Detta är en M1-uppsats från Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Författare: Lisa Jisei; Jennie Nilsson; [2010]

Nyckelord: Dans; Rörelse; Dans i skolan; Skolprestationer;

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats har varit att ta reda på hur införandet av dans som eget skolämne skulle kunna berika eleverna. Den empiriska undersökningen utfördes genom kvalitativa, semistrukturerade, personliga intervjuer. Ett urval av personer inom skola och kommun med anknytning till Regeringens projekt Skapande skola, som syftar till att införa mer estetik såsom dans i skolan, intervjuades. Resultatet av vår studie visade att dans bland annat kan utveckla barns självförtroende, motorik, sociala och kommunikativa förmåga samt deras skolprestation. Studien visar även att det behövs mer forskning och resurser för att införa dans som skolämne.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)