Visioner och verklighet en studie om motivationens betydelse för läsinlärningen

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Ann-charlotte Eliasson; Maria Lyrstrand; [2007]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Vårt syfte var att ta reda på vad som kan motivera elever till att lära sig läsa. ViSyfte:har undersökt hur några lärare arbetar för att motivera eleverna i läsinlärningen.Vi tog reda på hur forskning och litteratur behandlade ämnet motivation samtolika läsinlärningsmetoder. Vi har utgått från följande frågeställningar: Hur görverksamma lärare för att motivera elever i deras läsinlärning? Vilka faktoreranses betydelsefulla att känna till som lärare när man arbetar för att motiveraelever till att lära sig läsa?Vi har gjort en kvalitativ studie där vi intervjuat fyra verksamma lärare somMetod och material:arbetar med de yngre eleverna i skolan. Vi har också en gedigen teorianknytningoch litteraturstudie för att öka våra kunskaper om motivationens roll iläsinlärningen.Vi har kommit fram till att det finns en skillnad mellan det som lärare säger ochResultat:det som litteratur säger om vad som motiverar elever. De lärare vi har intervjuatvar främst inriktade på att lägga undervisningen på rätt nivå för eleven och atteleverna arbetade mycket individuellt. I litteraturen framgick det att ettinteraktionistiskt arbetssätt gynnar inlärning hos elever samt att reflektion kringdet egna lärandet är betydelsefullt för elevers motivation. Meningsfulla texteroch att utgå från elevers intresse är av stor betydelse. Lärarens roll sommotivatör är att bl.a. ha höga förväntningar, ge positiv förstärkning för att ökalusten och självförtroendet hos eleven, samt att utgå från elevens intresse ochlåta eleverna vara delaktiga i undervisningen.Vi tror att vår undersökning kan bidra till att lärare kan öka sin medvetenhetBetydelse för läraryrket:kring motivationens betydelse för läsinlärningen. Vi tror att vi i detta arbete poängterat väsentliga delar som påverkar elever till att bli motiverade, t exförväntningar, medvetenhet och reflektion kring sitt eget lärande samtbetydelsen av meningsfull undervisning samt positiv förstärkning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)