Lärande i arbetsmarknadsutbildning : en empirisk undersökning om ett utbildningsprojekt för vuxnas lärande

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Bakgrunden till uppsatsen är en analys av en satsning på vuxenutbildning. Utbildningens omfattning väcker frågan om hur Skåne län, AMI och Länsarbetsnämnden i Malmöhus län som står bakom projektet, förmår att ta hand om de vuxna som anträder utbildningen. Syftet med uppsatsen är att med utgångspunkt från vuxnas upplevelse av sitt lärande som sker inom ramen för ett projektarbete, analysera deras förhållningssätt till studier och lärande. Frågeställningar omfattar följande: Vilken mening har studier inom ramen för projektet för de utvalda vuxna och hur engagerar sig de vuxna i studierna och studiernas innehåll? Uppsatsen är en kvalitativ analys av insamlat datamaterial rörande några utvalda deltagarna och deras subjektiva upplevelser av utbildningen via projektarbetet under vårtermin 2005. Syftet belystes både genom en litteraturgenomgång som behandlar tidigare forskning på området och genom empirisk studie. Metoden var att utifrån det insamlade datamaterialet analyserar de utvalda deltagarnas uppfattningar om utbildning samt att analysera inlärningseffekter. Resultatet hade visat att de utvalda deltagarna hade ett studieintresse. Men flera av de intervjuade hade viss inlärningssvårigheter. Några av dem hade problem med att definiera sitt mål och samtidigt hade de svårt med att definiera problemområdet. Alla de deltagarna kände sig pressade på grund av kort utbildningstid. Å anda sidan använde projektansvariga sig i stor utsträckning av grupparbete som arbetsmetod utan att ta hänsyn till deltagarnas verkliga inlärningsbehov.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)