Kommunikationsängslan i den kommunikativa skolan : En enkätstudie om elevers ängslan vid muntlig kommunikation i olika skolkontexter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Författare: Simon Hedlund; [2015]

Nyckelord: Kommunikationsängslan; kommunikation; enkät;

Sammanfattning: Detta examensarbete har undersökt hur muntlig kommunikationsängslan, eller med andra ord en hög grad av nervositet i samband med muntlig kommunikation, ter sig för ett urval av elever på högstadiet. Kommunikationsängslan som forskningsobjekt har beskrivits för att i studien kunna definieras innan genomförandet av undersökningen och analysen av resultatet. Forskningsöversikten har också beskrivit de olika kommunikativa situationer som elever ställs inför i dagens skola. Syftet med studien har varit att undersöka elever i högstadiets nionde årskurs och deras självrapporterade kommunikationsängslan vid muntlig kommunikation. Metoden som användes var en enkätundersökning, där resultatet analyserades utifrån respondenternas kön och det betyg de hade i svenska eller svenska som andraspråk. Det visade sig att eleverna i undersökningen ansåg att en stor publik och en formell kontext var det som orsakade mest kommunikationsängslan. Bland respondenterna var det vissa som rapporterade att de blev nervösa av de flesta situationer då de måste kommunicera muntligt. Majoriteten rapporterade dock att deras ängslan berodde mycket på vilken kontext de befann sig i. Flickor visade sig vara mer nervösa än pojkar i denna undersökning, trots att de även har högre betyg, vilket intressant nog står i kontrast med att det även visade sig att elever med låga betyg blev mer nervösa än elever med höga betyg.   Nyckelord: Kommunikation i skolan, högstadiet, kommunikationsängslan, talängslan, enkät, muntlig kommunikation

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)