Konsumenters emotioner gentemot det personliga varumärket : En kvalitativ studie

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

Sammanfattning: Titel: Konsumenters emotioner gentemot det personliga varumärket – En kvalitativ studie. Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi. Författare: Rebecca Enblom och Amanda Pettersson. Handledare: Jonas Molin och Lars-Johan Åge. Datum: 2019 – Juni. Syfte: Syftet med denna studie är att bidra till en djupare förståelse för hur skriftliga självpresentationer påverkar potentiella konsumenters emotioner gentemot det personliga varumärket. Metod: Studien utgår från en kvalitativ forskningsmetod med ett induktivt förhållningssätt samt hermeneutiken som forskningstradition. För att studera potentiella konsumenters emotioner gentemot det personliga varumärket har data främst samlats in via tio semistrukturerade intervjuer. Dessa har sedan analyserats genom en tematisk analys. Resultat & slutsats: Resultat från denna uppsats visar på att strukturerade samt korta men koncisa självpresentationer skapar ett gott första intryck. Dessa ska sedan byggas upp på ett sätt som skapar en nyfikenhet hos potentiella konsumenter. Det är även viktigt att via självpresentationen få fram ett engagemang samt känslan av förtroende. Examensarbetets bidrag: Denna forskning bidrar med kunskap om hur fastighetsmäklare och andra professionellt yrkesverksamma individer kan skapa ett personligt varumärke i form av en självpresentation. Detta i syfte att generera positiva emotioner hos potentiella konsumenter. I och med detta fyller studien det forskningsgap vi funnit på området gällande det personliga varumärket. Förslag till fortsatt forskning: Med tanke på att en kvalitativ forskningsmetod använts blir resultatet omöjligt att generalisera. Därför efterfrågar vi en liknande  studie av kvantitativ art. Intressant vore även att djupare studera korrelationen mellan emotioner inför det personliga varumärket samt personlighetstyp. Till sist föreslår vi även vidare forskning gällande sociala mediers inverkan på konsumenters emotioner gentemot det personliga varumärket. Nyckelord: Personligt varumärke, branding, digital marknadsföring, online marknadsföring, självpresentation, emotioner.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)