Studenters betalningsvilja för en koldioxidskatt

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

Sammanfattning: Flygresor utrikes har ökat markant sedan 1990. För att begränsa utsläppen av växthusgaser kan andra transportmedel som tåg vara väsentliga för att ersätta flyg. Emellertid har ofta tågresor en längre restid och ett högre biljettpris. En effektiv åtgärd för att jämna ut prisförhållandet mellan flygresor och andra transportmedel kan vara genom koldioxidskatter. Studien ska ge en uppfattning om studenters betalningsvilja för en koldioxidskatt, eftersom det finns en forskningslucka för det området, samt att det finns en kontrovers om villigheten att stödja miljöbeskattning. Syftet är att förbättrade policys ska kunna utvecklas utifrån studenters åsikter och tankar kring betalningsvilja och koldioxidskatter. Syftet är även att undersöka vilket sambandet är mellan betalningsvilja och upplevd kunskap och attityd till miljön. Studien är utförd genom Contingent valuation method där studenter ställs inför en hypotetisk resa för att kunna undersöka deras betalningsvilja, priskänslighet vid prisökningar, samt skäl och drivkrafter för valet av transportmedel. Resultatet från studien visar att respondenternas betalningsvilja är hög och att det finns en villighet att betala för en koldioxidskatt. Resultat indikerar att det finns ett samband mellan stor kunskap om klimatförändringar och hög betalningsvilja. Generellt sett visar sig samtliga respondenter ha en miljövänlig attityd men inget samband till betalningsviljan kan identifieras.    

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)