Läsutveckling och samverkan mellan förskoleklass och årskurs 1

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Under våra verksamhetsförlagda praktikperioder har våra tankar och intresse riktats mot hur förskoleklass och årskurs 1 arbetar med läsutveckling, hur överlämningsprocessen och samverkan ser ut mellan förskoleklass och årskurs 1 gällande elevernas läsutveckling. Våra erfarenheter av detta har sett väldigt olika ut beroende på vilken skola vi har varit på. Båda har reagerat på att det funnits en avsaknad av samverkan mellan förskoleklass och årskurs 1 och blev därför nyfikna på om detta är något även lärarna känner av. Syftet med vår undersökning är att se hur förskoleklasslärare och årskurs 1 arbetar med läsutveckling samt hur förskoleklass och årskurs 1 upplever samverkan mellan verksamheterna. Undersökningen är baserad på kvalitativa intervjuer från förskoleklasslärare och lärare i årskurs 1. Materialet från intervjuerna har vi transkriberat för att sedan analysera för att hitta mönster. Resultatet i vår undersökning är att förskoleklasslärarna och lärarna använder sig av olika metoder och lärandeteorier i klassrummet. Vi såg även att det blir en samverkan mellan verksamheterna tack vare att de är i samma lokaler, utbyter material, bra kommunikation att de har gemensamma planeringar och insyn i varandras läroplan. Med dessa variabler kan årskurs 1 bygga vidare på redan befintliga kunskaper som eleverna besitter. Det blir en progression med elevernas läsutveckling och inte en upprepning. Vi anser att framtida studenter men även aktiva lärare kan få en inblick i hur olika arbetssätt ser ut samt betydelsen av en bra samverkan på skolorna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)