Slöjd på lika villkor? En enkätstudie om fysiska anpassningar i slöjdundervisningen

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

Författare: Elisabeth Bylund; [2023-01-25]

Nyckelord: Fysisk anpassning; Likvärdighet; Slöjd;

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur slöjdlärare ser på och arbetar med fysiska anpassningar. För att få en överblick kring hur arbetet med denna form av anpassningar ser ut bland slöjdlärare har en enkät skickats ut med frågor som rör olika typer av fysiska anpassningar. Enkäten som skickades ut besvarades av 21 slöjdlärare, något som medför att konkreta slutsatser inte kan dras, däremot framkommer det översiktliga tendenser kring slöjdlärarnas syn på och arbete med fysiska anpassningar. Frågorna i enkäten handlar om hur lärarna arbetar med anpassningar av rummet och kring verktyg och arbetssätt. Vidare kopplas dessa erfarenheter till svårigheter kring likvärdighet i undervisningen för elever som av olika anledningar är i behov av fysiska anpassningar. Resultatet ger en bred bild av olika erfarenheter slöjdlärare har med att genomföra fysiska anpassningar i sin undervisning, något som bland annat framkommer genom vanliga svar enkäten. Vidare tolkas resultatet ur ett specialpedagogiskt perspektiv vilket belyser de synsätt på fysiska anpassningar som förekommer i slöjdlärares planering och arbete med fysiska anpassningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)