Rekommendationer för uppdatering av SL:s standarder för vibrationsalstrande arbeten

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

Författare: Andreas Hagberg; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I Sverige används idag AB Storstockholms Lokaltrafiks föreskrifter angående sprängningsinducerade vibrationer för underjordsanläggningar. Regelverket baseras på Svensk Standard SS 460 48 66 vilken är framtagen för sprängningsinducerade vibrationer för ovanjordskonstruktioner. Föreskrifterna har anpassats till underjordskonstruktioner vid Hjulstaprojektet då provsprängningar utfördes intill en tunnelbaneanläggning under slutet av 90-talet. Beslut tagna på bristfälliga antaganden kan leda till ett icke optimalt resultat.   Syftet med projektet är att analysera vibrationsmätningar för att försöka ge rekommendationer för uppdatering av AB Storstockholms Lokaltrafiks gällande föreskrifter angående vibrationsalstrande arbeten. Det genom en fallstudie av vibrationsmätningar från drivningen av Citybanan.   Som komplement till fallstudien har en litteraturstudie av idag gällande regelverk och standarder i Sverige samt Norge, Finland, Tyskland och Schweiz gjorts.  Jämförelser mellan standarderna har gjorts för att identifiera potentiella förbättringsmöjligheter som kan tillämpas på de svenska regelverken.   Vågteori i elastiska material och i berg presenteras för att ge bakgrunden till vibrationsmätning och den vanligast använda utrustningen vid vibrationsmätning beskrivs. Tillvägagångssätt för övervakningen av tunnelbanans anläggningar vid Citybanans drivning undersöks samt en beskrivning av metoder för minskad påverkan från sprängningsarbeten.     En fallstudie av sprängningarna vid Citybanan och dess påverkan på AB Storstockholms Lokaltrafiks anläggningar vid T-centralen och Odenplan har genomförts. Genom undersökning av besiktningsprotokoll från sprängbesiktningar och analys av tillhörande vibrationsmätningar har uppkomna skador identifierats samt uppkomsten utretts. I undersökningen inkluderas analys av den maximala svängningshastighetens dominerade frekvens, den högsta energins dominerade frekvens och övertramp av gränsvärdens effekt på skadeuppkomsten.   Slutsatsen av undersökningarna är att en ny faktor bör introduceras i AB Storstockholms lokaltrafiks förskrifter för att vid gränsvärdesberäkning för sprängningsinducerade vibrationer beakta frekvensinverkan. Ett förslag ges för hur en faktor som beaktar frekvensen kan tillämpas, dock har inte fallstudien resulterat i ett entydigt resultat vilket leder till att vidare studier bör utföras för att säkerställa inom vilket freskvensintervall gränserna skall sättas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)