Optimering av processflödet i hamnverksamhet

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Historiskt sett har containerverksamhet varit en av de viktigaste funktionerna inom den logistiska kedjan runt om i världen. APM Terminalen fyller ett stort ansvar för containertransporter i Sverige men även i hela Norden. Nätverket som företaget erbjuder sträcker sig över hela världen. Eftersom effektiviteten i terminalen har förmåga att påverka effektiviteten i hela logistikkedjan globalt, bör detta ämne tas på allvar, på grund av den omfattning av påverkan detta har på internationell och nationell nivå. APM Terminals Gothenburg AB har länge fått kritik från åkerierna på grund av kö och lång hanteringstid för inkommande lastbilar som lastar eller lossar sina containrar till grindarna, mer specifikt gate 2 och 4. Detta problem har återkommit varje dag vid samma tidpunkt och få förändringar har utförts för att förebygga problemet. Som ett resultat av ett ineffektivt processflöde för de inkommande lastbilarna har åkerierna varit missnöjda med hur processen fortfarande är densamma. Denna studie syftar till att identifiera och lösa problemet med kö samt minska hanteringstiden för inkommande lastbilar. För att kunna identifiera processens flaskhals presenteras en processflödeskarta för inkommande lastbilar utifrån den information som samlats in med olika metoder som intervjuer och observationer. Vidare i studien identifieras även andra orsaker till problemen. Därefter kommer lösningar att tas fram genom att använda kunskaper och information från litteraturartiklar och studier. Resultatet från studien visar att terminalen behöver implementera ett bokningssystem för inkommande lastbilar. En annan åtgärd är att öka mängden av resurser, både arbetskraft och materiella resurser. Dessutom bör en ändring av avbokningspolicyn för containrarna ses över. Samarbete med andra containerverksamhet skulle också bidra till många fördelar som kan minska hanteringstid och köbildning. Alla dessa åtgärder kommer att kräva mycket kapital som terminalens chefsavdelning bör överväga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)