Att sälja hälsa : Hälsoanspråk i Mjölkpropagandans reklamkampanj 1920-1970

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoria

Sammanfattning: Den här uppsatsen syftar till att belysa förändringar i hur hälsoanspråk använts och utformats i kommersiellt syfte under 1900-talet. Förändringarna synliggörs genom att analysera problem, mål och medel i Mjölkpropagandans tidskrift utifrån teorin om styrningsrationalitet. Förändringarna i reklamverksamhet är intressanta att studera eftersom Mjölkpropagandan var en omfattande kommersiell historisk aktör, vars verksamhet sträckte sig över en längre period. Uppsatsen ingår huvudsakligen i diskussioner om hur hälsa har använts i reklam, men den bidrar också till diskussioner om hälsoupplysning och historien om mjölk och mjölkpropagandan i sig. Undersökningen visar hur hälsoanspråk anpassats i reklamen utifrån kontextuella förändringar och kritik. På så vis har mjölkens auktoritet och reklamkampanjens legitimitet bibehållits. Reklamen har gått ifrån att vara subjektiv och värderande som ett folkhälsoprojekt på 1920- och 30-talet till att vara objektiv och vägledande gentemot konsumenterna på 1960- och 70-talet. Uppsatsen visar även hur mjölken genom anpassade sätt att använda och utforma hälsoargument blivit ett etablerat behov.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)