Gloslistor eller ord i sammanhang - en studie i hur elever lär sig nytt vokabulär i engelska

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet

Författare: Ewa Pawlowska; Persson Persson; [2014-01-28]

Nyckelord: kollokation; ESL; EFL; Lexical Approach;

Sammanfattning: Syfte: I denna C-uppsats undersöker vi hur inlärare av engelska som främmande språk lyckas att lära sig nya ord när de får studera ord i kombination (kollokationer) och som enskilda ord. Syftet med uppsatsen är också att ta reda på inlärarnas åsikter om båda metoderna. Uppsatsens syfte är även att diskutera vilka hinder och möjligheter som finns med båda metoderna. Teori: I vårt arbete utgår vi från forskning om två olika ordinlärningsmetoder (kollokationer och listor med enskilda ord) inom andraspråksinlärning, främst engelska som andraspråk (ESL) och främmande språk (EFL). Vår undersökning inspireras av s.k. Lexical Approach, en ny trend inom ESL/EFL som sätter i fokus undervisning om ord i kontext istället för isolerade ord och den tyder på att inlärare oftare lyckas bättre med ordinlärning när de studerar dem i kollokationer. Vi redovisar också forskning som ser positiva aspekter med inlärning av enskilda ord. Metod: Metoderna för ordinlärning utvärderas i relation till fjorton avancerade inlärare av engelska som främmande språk inom en utbildning med IT-teknik. Vi använder oss av den kvantitativa metoden för att få en översikt av antal inlärda ord vid testning. Eleverna testas med gap test vokabulärtester (flersvalalternativ) vid sex tillfällen. Resultaten analyseras utifrån antal inlärda ord per tillfälle och kompletteras men en undersökning om elevernas progression vid inlärning av nya ord. Den kvalitativa metoden används för tolkning av resultaten och en enkät där eleverna uttrycker sina åsikter om metoderna samt analysen av metoderna utifrån ett didaktiskt perspektiv. Resultat: Våra resultat visar att det finns skillnader mellan inlärarna som arbetat med olika metoder. De sammanlagda resultaten tyder på att eleverna verkar lära sig fler nya ord när de får studera dem på ett traditionellt sätt (enskilda ord) istället för när de studerar kollokationer. Det bör dock påpekas att resultaten blir helt annorlunda vid de tre sista testerna då informanterna delats in i smågrupper. Inlärning av nya ord visar också olika tendenser i båda målgrupperna. De elever som lär sig ord i kollokationer får bättre resultat med tiden medan de som läst in enskilda ord lyckats bättre i genomsnitt, men visar brist på progression med tiden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)