Sociala medier i Polisens tjänst : En studie om sociala mediers påverkan på rekrytering inom Polisen

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Sammanfattning: Denna studie ämnar undersöka om Polismyndighetens och privata polisanställdas konton på sociala kanaler har en påverkan på intresset för polisyrket. Studien avser att, med sitt resultat och diskussion, redovisa tillvägagångssätt för att skapa ett ökat intresse för polisutbildningen och yrket. Studien grundar sig i en metodkombination som utgår från en kvantitativ enkät, en semistrukturerad intervju samt en dokumentundersökning av Polisens årsredovisningar från 2020 samt 2021. Den kvantitativa enkäten resulterade i 213 svar från polisstudenter vid Malmö universitet, detta kompletterades i sin tur med en kvalitativ intervju som genomfördes med en lärare för Polisens distansutbildning vid Malmö universitet. Studiens resultat påvisade att Polisens närvaro på sociala medier har en stor påverkan på polisstudenters förtroende och intresse för polisyrket, samt att denna närvaro till största del hade en positiv påverkan på förtroendet för Polismyndigheten. Vidare visar resultatet att Polisen marknadsföring via sociala medier inte har någon större påverkan på intresset för yrket då en majoritet av respondenterna ansåg att de skapat intresset på egen hand. Resultatet av intervjun samt dokumentundersökningen indikerar att Polisen samt polisutbildningen ständigt arbetar med marknadsföring av yrket via digitala kanaler, bland annat i form kampanjer, inlägg samt Polisens attraheringsarbete. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)