Återhämtning i förskolan : Vilken status har den enligt några förskollärare?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Studiens syfte är att synliggöra vilken status återhämtningen har i förskolan enligt några förskollärare. För att undersöka syftet tar studien utgångspunkt i tre frågeställningar: Vad påverkar enligt några förskollärare återhämtningens genomförande när utbildningen organiseras? Hur resonerar några förskollärare om vikten av återhämtning i förskolan för barns individuella välbefinnande? Hur påverkar samarbetet med vårdnadshavare barns återhämtning enligt några förskollärare? Studien motiveras då tidigare forskning visar att återhämtning är en förutsättning för lärande. Studien är kvalitativ där semistrukturerade intervjuer genomförs med sju förskollärare vilka arbetar med ett till fem år gamla barn. Analysen av insamlad data sker utifrån salutogent perspektiv, educare och pedagogisk atmosfär. Forskning visar att arbetet med barns återhämtning organiseras vid samma tidpunkt och med samma struktur varje dag som en rutinstyrd aktivitet, detta blir även synligt i vårt resultat. Vidare visar vårt resultat att den organiserade återhämtningen genomförs utan någon större tanke om varför eller hur det görs. Samtidigt diskuteras och reflekteras det över barns återhämtning omedvetet under det dagliga arbetet. Det blir särskilt tydligt när det kommer till möjligheterna att själva reglera sin återhämtning utanför den organiserade återhämtningen. Studiens resultat samt tidigare forskning visar att organisatoriska faktorer påverkar återhämtningens genomförande samt att vårdnadshavare har åsikter och uppfattningar om sina barns återhämtning. Tillsammans påvisar det ovan nämnda ämnets komplexitet. De pedagogiska implikationerna för studien synliggör att förskolans personal behöver utveckla kunskap kring återhämtningens fördelar samt öka sin medvetenhet om vikten av återhämtning så att den får det utrymme den faktiskt kräver.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)