Lärande för integration - En kvalitativ studie om att arbeta med nyanlända elever i förberedelseklass

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SyfteStudiens syfte med detta examensarbete är att undersöka två skolor som arbetar med nyanlända elever, och undersöka ochintervjua pedagogernas om undervisning i relation till integration. Vad har de för förhållningssätt till integration i skolan ochvilka metoder arbetar de med? Vi kommer att titta på styrdokumenten kring detta ämne.Vi har utgått från dessa frågeställningar: Hur ser pedagogerna på sin undervisning för de nyanlända? Vilka metoder använder du som pedagog för elevernas integration? Vad finns det för möjligheter eller hinder för integration för dessa elever?MetodVi har valt att använda oss av kvalitativa intervjuer med sex pedagoger som är verksamma i förberedelseklasser. Samt av tredeltagande observationer.ResultatResultatet visade att det svenska språket har en stor betydelse för de nyanlända elevernas utveckling, lärande och integration.Samtliga pedagoger framhåller modersmålets betydelse i undervisningen för den nyanlända elevens kunskapsutveckling, enannan aspekt som visade sig under observationerna var att gruppsamspelet spelar en stor roll i lärandets utveckling. Detsociokulturella perspektivet är grunden till undervisningen. Alla intervjuade pedagoger i denna studie anser att kultur och språkhänger ihop och alla värderade de sambandet mellan språk och kultur. De anser att modersmålslärare måste ha goda kunskaperi svenska språket och om det svenska samhället för att kunna hjälpa eleven med språket, ämnens kunskap och integrering.Pedagogernas uppgift är att hjälpa de nyanlända eleverna att komma in i det svenska samhället och de påpekar på vikten av attskriva in eleverna i en FBK samtidigt som en ordinarie klass för att underlätta elevernas integrering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)