"Lite grus är bra" : Komplexitetsledarskap och lärande i team

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

Sammanfattning: Innovationer är viktiga för organisationer som vill vara rustade för att möta olika förändringar. Den traditionella synen på ledaren som, ensam, tar rationella och korrekta beslut är inte längre funktionell. Istället har ett nytt förhållningssätt till ledarskapet börjat vinna terräng, som utgår från att sociala processer är för komplexa och ”röriga” för en enda person att leda och styra. Här visar forskning att komplexitetsledarskap är speciellt gynnsamt vid innovativt arbete. Intresset för teamorganiserad verksamhet har ökat på grund av förändringar i arbetslivet och det behov av kompetensutveckling som det medför. I denna studie undersöks därför hur komplexitetsledarskap utövas och vilka faktorer som möjliggör för grupper att skapa teamlärande och därmed stärka handlingsberedskapen att möta förändringar och hitta nya arbetssätt. Syftet var att belysa komplexitetsledarskap och lärande i team som stödjer innovationsprocesser. Utifrån en kvalitativ forskningsdesign och genom observationer och fokusgruppsamtal studerades tre team. Vid analys av det empiriska materialet användes tematisk analys. Resultaten visade att de två teoretiska utgångspunkterna, komplexitetsledarskapet och teamlärande, har ett flertal gemensamma nämnare och är viktiga delar för lärandet. Det som främjar utövandet av komplexitetsledarskapet är framförallt att det finns tillgång till ett adaptivt utrymme, det vill säga en förståelse hos teammedlemmarna för nyttan av att utforska varandras kunskaper, tankar och erfarenheter. Man delar på ledarskapet, visar ett starkt engagemang och tar ett stort eget ansvar för teamets uppgift. Man ser inte att det är en enskild persons uppgift att styra och föra mötet framåt utan alla hjälps åt med ledarskapet. Två av de studerade teamen har inslag av interaktiva och kommunikativa handlingar vilka är förutsättningar för teamlärande. Ett av de studerade teamen var en styrgrupp för ett projekt och här visar resultaten att de formaliakrav som finns inte gynnar ett utövande av komplexitetsledarskap och hämmar teamlärande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)