Friluftsliv i stadsmiljö

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Syftet med detta examensarbete är att undersöka ifall det är möjligt att bedriva undervisning i friluftsliv enligt Skolverkets kursplaner på ordinarie lektionstid i ämnet idrott och hälsa på högstadieskolor i urban miljö. För att undersöka detta har ett lektionsupplägg planerats och genomförts i form av en interventionsstudie för att sedan utvärderas med hjälp av aktionsforskning och fokusgruppintervju. Frågeställningarna som undersökningen sökt svar på är ifall det är möjligt att arbeta med friluftsliv på ordinarie lektionstid, samt ifall skolans direkta närmiljö är tillräcklig för att bedriva undervisning inom friluftsliv enligt kursplanernas krav, eller om det krävs att man lämnar den urbana miljön.Empirin som samlats in har analyserats och diskuterats utifrån tre lärandeteorier vilka ligger till grund för utomhuspedagogiken. Sociokulturellt perspektiv, konstruktivistiskt perspektiv samt variationsteori är de teorier som använts vid såväl planering av interventionsstudien som vid analysen av huruvida kursplanens delar om friluftsliv behandlats tillräckligt väl. Studien är av kvalitativ art och eftersom undersökningen endast är gjord med en klass i årskurs nio och enbart på en skola så är det inte möjligt att generalisera resultaten så att de blir allmänt giltiga. Detta är heller inte studiens avsikt, vilken istället är att utvärdera ifall ett tänkt lektionsupplägg fungerar vad gäller att minimera de hinder som idrottslärare och skolledare ofta anser att undervisning i friluftsliv innebär inom ämnet idrott och hälsa på högstadieskolor. På detta vis hoppas vi dels erhålla egna kunskaper som är användbara i yrket som idrottslärare och dels väcka intresse för frågan och öppna för vidare forskning. De hinder vi önskar minimera är ekonomiska begränsningar, brist på tid samt brist på lämplig undervisningsmiljö i skolans direkta närhet. De resultat som presenteras visar på möjligheten att bedriva friluftsliv med små medel både vad gäller tid och ekonomi samt att det går att genomföra i skolans direkta närmiljö. Det är till stor del synen på vad friluftsliv är, såväl hos idrottsläraren som hos eleverna som avgör hur undervisningen kan utformas och genomföras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)