Matematikinlärning genom skapande verksamhet. En kvalitativ studie

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningDenna studie handlar om hur fyra förskollärare resonerar om ett integrerat arbetssätt där de väver sammanskapande verksamhet med matematik. Studiens syfte är: Är det möjligt att integrera skapande verksamhet medmatematik för att stimulera barns matematikförståelse i förskolan?Läroplanen för förskolan, Lpfö98, betonar att barn i förskolan ska få lära sig matematik i meningsfullasammanhang och att förskolan ska sträva mot att utveckla barns förmåga att kommunicera med hjälp av vidgadeuttrycksformer såsom bild, musik, dans, rörelse och rytmik. Som blivande förskollärare vill vi undersöka hurman kan integrera skapande verksamhet med matematik för att göra barns matematiklärande lustfyllt.Studien är gjord med en kvalitativ metod och den bygger på material från intervjuer och litteraturstudier.Intervjuerna utfördes på förskollärarnas arbetsplatser. Vi använde oss av en s.k. ostrukturerad intervju. Med enfrågeguide, bandspelare och anteckningsblock som verktyg fick vi intervjumaterial som vi sedan transkriberade.Den analysmetod vi valde kallas fenomenografisk och handlar om att finna likheter och skillnader i sätten atttänka. Genom att hitta mönster i sätten att tänka kan man sedan kategorisera dem och analysera.Resultatet av studien visar att alla fyra förskollärarna integrerar skapande verksamhet med matematik för attstimulera barns matematiklärande. Vissa skapande ämnen som t.ex. bild och form förekom oftare medan andraämnen, t.ex. slöjd förekom mer sällan. Resultatet visar att lärarna ibland arbetar ämnesintegrerat för att stimulerabarns matematiska förståelse.Skapande verksamhet liknar barnens lek och genom att barn får erfara matematik genom estetiska ämnen medegna kroppar blir de abstrakta matematiska begreppen konkreta. Vi ser detta som ett betydelsefullt område attutveckla och forska mer om - att lärare integrerar skapande verksamhet med matematik som lockar barnen tilllek och lärande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)