En webbundersökning med panel : Vilka variabler påverkar om, hur tidigt och vad panelmedlemmar svarar?

Detta är en Kandidat-uppsats från Statistik

Sammanfattning: Denna rapport ger en bakgrundsbeskrivning av datainsamlingsföretaget Norstat och hur de genomför en tracking-undersökning med panel via internet. Vidare analyseras samband mellan variabler som beskriver personer som ingår i undersökningen och hur dessa personer besvarar undersökningen. I rapporten tas också reda på hur länge en undersökning behöver vara igång och om inkomna svar skiljer sig åt beroende på när en person har svarat. En ingående beskrivning av bearbetning och de variabler som ingår i det använda datamaterialet kommer också att ges. Tidigare forskning med anknytning till paneler och webbundersökningar tas upp för att ge läsaren en nyanserad bild av för- och nackdelar med webbundersökningar. Logistiska regressionsmetoder har använts för att utreda vilka variabler som påverkar om en person besvarar undersökningen eller ej, samt vilka variabler som gör att en person besvarar undersökningen tidigt eller sent. Andra metoder som har använts är deskriptiv statistik och χ2-test. Resultaten visar att faktorer som påverkar hur mycket fritid en person har får störst betydelse för om och hur tidigt undersökningen besvaras. Vidare konstateras att det ofta räcker med en fältperiod t.o.m. 6 dagar efter att inbjudan till undersökningen skickats ut för att alla kategorier av personer ska vara relativt lika representerade. Den optimala fältperioden skiljer sig åt beroende på om en undersökning syftar till att ge en bild av hela rikets befolkning eller enbart specifika kategorier av denna. För en speciell kategori av personer kan det ibland räcka att fältperioden sträcker sig t.o.m. dagen efter inbjudan till enkäten skickats ut för att tillräckligt många svar ska ha inkommit.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)