Uppdatering av visualiseringsverktyg förförarstödsystem

Detta är en M1-uppsats från KTH/Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa (CBH)

Författare: Adam Winges; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning Eftersom dagens fordonsindustri utgor en stor del av vårt samhällsliv har ständigtökade krav stälts på att fordon ska vara så trafiksäkra som möjligt. En allt mer vanligare del av denna utveckling har legat på förarstödssystem. Dessa förarstödssystem benämns i regel ADAS (Advanced Driving Assistance Systems).En central del i utveckling av ADAS har varit att säkerhetsställa funktionen avdessa för att föraren ska känna tillit till systemen, vilket har visat sig utmanande.Scania som även är uppdragsgivaren av detta arbete har valt att blandannat testa funktionen av deras ADAS genom simulering och granskning av körningar. Scania har därmed utvecklat ett visualiseringsverktyg kallat Track-Plotter för att åstadkomma detta. TrackPlotter skapar en 2D plot baserad på sensorinformation från en faktisk körning. Sensorinformationen som till stor del består av radardata används av TrackPlotter för att simulera körförloppet i 2Dplotten. I denna plot visas även radardetektioner på föremål, exempelvis bilar och fordonets släp eller semitrailer. Vid testning av ADAS där sidodetektering är relevant visade sig visualiseringensom TrackPlotter skapar i vissa fall otillräcklig, dessa var fall när fordonet hade ett tillhörande släp eller semitrailer. Detta då de plottade radardetektionerna på fordonssläpet i vissa fall, visade sig svåra att särskilja emot detektioner på andra föremål såsom andra trakanter. Detta skedde eftersom TrackPlotterinte visualiserade radardata från körloggen som denierade den faktiska storleken,vinkeln och positionen på fordonssläpet utan istället, primärt använde statiska värden för detta. Detta arbete ämnar att vidareutveckla TrackPlotter iform av ny funktionalitet för plottning av fordonssläp genom kodtillägg. Detta för att skapa en tydligare plot över körningen. Detta arbete uppfyllde målspecikationen Scania utgav vilket innefattade i första hand att en dragbilssemitrailer skulle kunna plottas baserat på radardata från en körlogg. Det andra som lades till i TrackPlotter var visualisering avlastbilssläp vilket innan detta arbete saknades. Avslutningsvis infördes ett sätt att visualisera en jämförelse på hur radarn på fordonets vänstra respektive högra sida uppfattade fordonsläpet. Slutsatsen av detta arbete blev att ADAS funktioner kunde klarare granskas i Scanias visualiseringsverktyg TrackPlotter. Detta genom att plotten avfordonssläp i det simulerade körförloppet baserades på radardata. Detta bidrog till att radardetektionerna TrackPlotter skapade i 2D plotten lättare gick att tolka. Nyckelord ADAS (Advanced driving assistance systems), simulering, körlogg, visualiseringsverktyg, fordonssläp, sensorinformation, radardata

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)