Lek, lärande och utveckling - en litteraturstudie om barns lek
Sammanfattning: Vi har haft som avsikt att belysa vikten av att arbeta med leken som enmedveten metod för barns lärande. Vårt syfte med arbetet är att fördjupa vår förståelsekring barns lek, lärande och utveckling i förskolan. Vi har haft för avsikt att synliggöra olikaperspektiv och förhållningssätt kring lek. Vår frågeställning fokuserar kring hur lekenframstår som viktig för barns lärande och utveckling, hur leken lyfts fram och vilkenbetydelse den ges i Lpfö 98 och den nya reviderade läroplanen för förskolan samtteoretiska förhållningssätt kring pedagogens roll i barns lek. Vi har valt att genomföra enkvalitativ litteraturstudie genom att studera och analysera skrifter av forskare somfokuserat på vårt valda ämne. Vi har i vårt arbete haft för avsikt att klargöra författarnastankestrukturer för att sedan ordna texterna logiskt, genom att läsa, tolka och kategoriseraforskares resultat av forskning kring lek. Vårt resultat pekar mot att även de forskare somhävdar att lek och lärande är två skilda fenomen, ser en direkt koppling mellan leken ochbarns lärande. Leken är en viktig aspekt av lärandet dock indikerar vårt resultat att lek ochlärande inte är helt beroende av varandra. Vårt resultat visar vidare på vikten av attpersonal i förskolan arbetar aktivt med barns lek som ett medvetet arbetssätt för att gebarnen i verksamheten ytterligare möjlighet till lärande genom lek.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)